Statsbudsjettet for 2020 ble lagt frem 7. oktober. Det generelle inntrykket er at det er få endringer av større betydning.
14.10.2019
Blant endringene nevnes:
Les mer om detaljene nedenfor.
Det foreslås ingen endringer i skattesatsen på alminnelig inntekt i 2020. Videre foreslås det å holde satsene i alle trinn uendret for 2020, det vil si på 1,9 % i trinn 1, 4,2 % i trinn 2, 13,2 % i trinn 3 (11,2 % i tiltakssonen i Troms og Finnmark fylke) og 16,2 % i trinn 4. Innslagspunktene foreslås justert med forventet lønnsvekst, til 180 800 kroner i trinn 1, 254 500 kroner i trinn 2, 639 750 kroner i trinn 3 og 999 550 kroner i trinn 4.
Regjeringen foreslår å justere maksimalt minstefradrag i lønn og trygd med anslått lønnsvekst, til 104 450 kroner.
Personfradraget lønnsjusteres samtidig som det reduseres som ledd i omleggingen av finansieringen av NRK.
Skatteplikt og fradragsrett for underholdsbidrag fjernes.
Regjeringen foreslår endringer i formuesskattereglene for å fjerne utilsiktede tilpasningsmuligheter. Det skal ikke lenger være mulig å redusere formuesverdien av ikke-børsnoterte selskap ved å bruke de særskilte verdsettelsesreglene som gjelder for nystiftede selskap. Det foreslås i tillegg å rette opp en skjevhet i formuesverdsettelsen av indirekte eid næringseiendom.
Regjeringen foreslår å oppheve den særskilte verdsettelsesregelen for nystiftede selskap. Forslaget vil medføre at samtlige ikke-børsnoterte aksjer i norske aksje- og allmennaksjeselskap skal verdsettes til aksjenes andel av selskapets skattemessige formuesverdi.
I tillegg foreslås at ikke-børsnoterte aksjer i selskap som har vært det overtakende selskapet i to spesifikke fusjonstilfeller skal verdsettes den 1. januar i skattefastsettingsåret og ikke den 1. januar i inntektsåret som før. Forslaget vil føre til at verdioverføringer som følger av slike fusjoner, fanges opp ved formuesfastsettingen for det aktuelle inntektsåret, uavhengig av om det gjennomføres en kapitalendring ved fusjonen.
Regjeringen foreslår å rette opp en skjevhet ved formuesverdsettelsen av næringseiendom eid gjennom ikke-børsnoterte aksjeselskap eller selskap med deltakerfastsetting. Slike selskap som eier næringseiendom verdsatt etter sikkerhetsventilen i skatteloven § 4-10 første ledd skal ikke lenger legge til grunn 75% men 100 % av den dokumenterte omsetningsverdien. Endringene fører til at næringseiendom eid gjennom et ikke-børsnotert selskap eller et selskap med deltakerfastsetting ikke får redusert verdsettelse to ganger i de tilfeller sikkerhetsventilen er brukt.
Fra 2020 reduseres maksimal eiendomsskattesats for bolig og fritidsbolig fra 7 til 5 promille. Regjeringen tar sikte på å redusere den maksimale eiendomsskattesatsen for bolig og fritidsbolig fra 5 til 4 promille fra 2021, og kommer tilbake til dette som del av et helhetlig opplegg for kommuneøkonomien i forbindelse med kommuneproposisjonen for 2021.
Regjeringen foreslår å videreføre finansskatten på samme nivå som i 2019.
Regjeringen foreslår endringer i Skattefunn-ordningen.
Det foreslås å øke den maksimale timesatsen for egenutført FoU fra 600 til 700 kroner og at denne også skal gjelde ved innkjøpt FoU fra nærstående. Det foreslås at fradragsgrunnlaget for både egenutført og innkjøpt FoU settes til maksimalt 25 mill. kroner per skattepliktig og at fradragsprosenten settes til 19 %for alle bedrifter uavhengig av størrelse. Det foreslås også endringer for å forebygge misbruk av ordningen, blant annet at fradragsretten begrenses til kjøp av FoU-tjenester fra land innenfor EØS og fra andre land som Norge har skatteavtale eller informasjonsutvekslingsavtale med.
Når det gjelder såkalt kriserammede virksomheter har det vært stor usikkerhet mht om tidligere tildelt støtte i strid med EØS reglene risikeres tilbakebetalt, og hva som skal gjelde fremover. Om dette uttales kun at regjeringen vil følge nøye med på de vurderinger som gjøres i EU og eventuelt vil komme tilbake til spørsmålet.
Det foreslås ingen endringer vedrørende de alminnelige satsene for merverdiavgift (25 %, 15 %, 12 %) eller omfang, annet enn at det generelle avgiftsfritaket for innførsel av varer med verdi under 350 kroner avvikles.
Forblir uendret.
I stor grad prisjusteres satsene på særavgifter.
Når det gjelder CO2-avgiften, økes denne ytterligere. For 2020 foreslås det å øke CO2-avgiften med 5 pst. utover prisjustering. For å motvirke økte pumpepriser på drivstoff foreslås det en tilsvarende reduksjon i veibruksavgiften på bensin og diesel.
Det nevnes også avgift på elkraft, hvor den reduserte satsen for industri mv. foreslås satt opp fra 0,50 øre til 0,505 øre per kWh på grunn av svak krone.
For 2020 foreslås det ingen endringer i dokumentavgiften.
Kringkastingsavgiften fjernes fra 1. januar 2020, og NRK finansieres fra samme tidspunkt over statsbudsjettet ved å redusere personfradraget i inntektsbeskatningen.