En kundeklausul begrenser arbeidstakers rett til å kontakte eller yte tjenester til tidligere arbeidsgivers kunder etter at arbeidsforholdet er avsluttet.

En kundeklausul begrenser arbeidstakers rett til å kontakte eller yte tjenester til tidligere arbeidsgivers kunder etter at arbeidsforholdet er avsluttet. Hensikten er å beskytte bedriftens kundeforhold og forretningsinteresser.

Kundeklausuler

Reglene om kundeklausuler er regulert i arbeidsmiljøloven kapittel 14A § 14 A-4. En kundeklausul er ikke underlagt de samme begrensinger som en konkurranseklausul, og det er derfor større adgang til å gjøre kundeklausuler gjeldende som en del av avtalen mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Arbeidsmiljøloven setter likevel noen begrensninger til innholdet i slike klausuler samt når de kan gjøres gjeldende. Dette er tema for denne artikkelen

Hva er en kundeklausul?

Etter arbeidsmiljøloven § 14 A-4 er en kundeklausul definert som en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som begrenser arbeidstakers adgang til å kontakt arbeidsgivers kunder etter arbeidsforholdets opphør.

En kundeklausul må inngås skriftlig for å være gyldig.

Tidsbegrensninger for kundeklausuler

Arbeidsmiljøloven § 14 A-4 setter begrensninger på hvor lenge en kundeklausul kan gjøres gjeldende. Etter § 14 A-4 annet ledd kan en kundeklausul «ikke i noe tilfelle gjøres gjeldende lenger enn ett år fra opphør av arbeidsforholdet». Regelen om tidsbegrensning er ment å ivareta hensynet til arbeidstakers mulighet til å skaffe seg arbeid, og hindre at arbeidsgiver påfører unødig langvarig karantene.

Tilknytningskrav

Videre stiller loven et tilknytningskrav. Etter § 14 A-4 annet ledd kan en kundeklausul bare omfatte kunder som arbeidstaker har hatt kontakt med eller ansvar for det siste året før redegjørelse. Det må dermed foreligge en faktisk tilknytning mellom arbeidstakeren og kundene f.eks. gjennom aktiv kundebehandling, kontraktforhandlinger eller overordnet ansvar. Dersom arbeidstakeren ikke har hatt en relasjon til en kunde det siste året før redegjørelsen kan vedkommende ikke inkluderes i kundeklausulen.

Redegjørelsesplikten

På lik linje som for konkurranseklausuler har arbeidstaker krav på en skriftlig redegjørelse fra arbeidsgiver om og i hvilken grad en kundeklausul vil bli gjort gjeldende. En slik redegjørelse skal etter § 14 A-4 tredje ledd gis fire uker etter skriftlig forespørsel fra arbeidstaker. I redegjørelsen må arbeidsgiver også angi hvilke kunder som skal omfattes av kundeklausulen. Det er ikke tilstrekkelig med en generell angivelse av hvilke kunder som omfattes.

Konsekvensen av at redegjørelsesplikten ikke blir fulgt er at kundeklausul faller bort jfr. § 14 A-4 annet led jfr. § 14 A-1 sjette ledd. Arbeidstaker kan da fritt ta kontakt med de kundene han har hatt kontakt med det siste året før oppsigelsen.

For kundeklausuler gjelder også § 14 A-2 andre til femte ledd. Det vises i denne forbindelse spesielt til andre ledd hvor det står at dersom arbeidstakeren sier opp, og det ikke allerede foreligger en bindende redegjørelse fra arbeidsgiver, skal oppsigelsen ha samme virkning som en skriftlig forespørsel. Dette betyr at fristen på fire uker for arbeidsgiver til å gi en skriftlig redegjørelse begynner å løpe fra oppsigelsen, selv om arbeidstaker ikke sender en skriftlig forespørsel. Hvis arbeidsgiver ikke sender en skriftlig redegjørelse fire uker etter oppsigelse faller kundeklausulen bort, og arbeidstaker kan da fritt ta kontakt med tidligere kunder. Ved avskjed er fristen for redegjørelse en uke jfr. § 14 A-2 fjerde ledd.

Kundeklausuler ved oppsigelse fra arbeidsgiver

En kundeklausul kan ikke gjøres gjeldende ved oppsigelse fra arbeidsgiver med mindre oppsigelsen er saklig begrunnet i arbeidstakers forhold. Kundeklausuler kan altså ikke gjøres gjeldende ved oppsigelse på grunn av arbeidsgivers forhold, f.eks. nedbemanning.

Uavhengig av hvordan oppsigelsen skjer kan partene fritt etter arbeidsforholdets opphør inngå skriftlig avtale om at en kundeklausul ikke lenger skal gjelde jfr. § 14 A-4 annet ledd jfr. § 14 A-1 femte ledd.

Avgrensning – klausuler som faller utenfor

Det er ikke adgang til å avtale at arbeidstaker ikke skal kunne betjene kunder som selv tar kontakt på eget initiativ. Dette faller utenfor lovens definisjon av kundeklausul. I forarbeidene (Prop. 85 L (2014-2015) s. 43) er det fremhevet at slike forbud mot å ta imot oppdrag fra tidligere arbeidsgivers kunder vil virke uforholdsmessig inngripende, og at det ikke skal være lov å pålegge arbeidstaker en slik passiv avvisningsplikt. Hensynet til kundens valgfrihet må i slike tilfeller gå foran arbeidsgivers behov for beskyttelse. Hvis en avtale likevel inneholder et slikt forbud, må den vurderes etter avtalelovens § 36.

Kundeklausuler for øverste leder

Etter § 14 A-5 gjelder ikke reglene om konkurranse- og kundeklausuler for virksomhetens øverste leder dersom vedkommende i skriftlig avtale har sagt fra seg slike rettigheter mot etterlønn før fratreden. Det følger av forarbeidene (Prop. 85 L (2014-2015) s. 50) at «det må fremgå uttrykkelig av avtalen at den øverste lederen unntas det vernet som er gitt i bestemmelsene om konkurranse- og kundeklausuler, mot en avtalt etterlønn».

Dersom det inngås avtale mellom øverste leder og virksomheten vil likevel reglene i avtaleloven § 38 og § 36 kunne komme til anvendelse vedrørende klausulens gyldighet.

Advokatfirmaet Økland har spisskompetanse på arbeidsrett

Har du spørsmål om kundeklausuler? En av våre advokater med erfaring innenfor arbeidsrett kan da kontaktes for vurdering av din sak. Du kan også benytte vårt elektroniske kontaktskjema.

Kontaktskjema

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Hva kundene våre sier om oss

Vi er stolte av tilliten vi har bygget opp blant kundene våre. Under kan du lese hvordan kunder opplever å ha jobbet med oss.

Legg igjen en tilbakemelding

Kontakt oss i dag

Lurer du på om du har en sak? Fyll ut kontaktskjemaet og send oss en henvendelse av hva du lurer på, så tar en av våre advokater kontakt med deg.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.